FAQ

Une question ? Vous êtes au bon endroit !

1. Veelgestelde vragen

Hoe werkt Sooner?

Sooner is een hybride platform dat zowel toegang biedt tot een groot aanbod van films, beschikbaar via een abonnement, als de mogelijkheid om films te huren en aan te kopen.

Kom te weten “Hoe het werkt”.

Ik heb een abonnement en toch krijg ik een factuur voor het bekijken van een film. Waarom wordt de film aangerekend?

Als je een Essential/Family/Student abonnement hebt, krijg je enkel onbeperkte toegang tot alle films zonder “ticket” op de filmposter. Andere films met een “ticket”-label zijn alleen te huur. Films met het oneindigheidslabel (∞) zijn alleen te koop. Als je een film met een van deze labels huurt of koopt, zal je een rekening ontvangen.

Als je een Premium-abonnement hebt afgesloten, heb je niet alleen onbeperkte toegang tot films zonder “ticket”, maar ook drie tickets per maand waarmee je de nieuwste releases kunt huren. Let op: elke éxtra huur is onderhevig aan kosten en zal leiden tot een factuur.

Wat betekenen de labels op sommige films?

Het symbool « ticket » op de poster van een film betekent dat de film enkel afzonderlijk te huur is. Eens gehuurd, blijft de film ongelimiteerd beschikbaar gedurende 72u.

Het symbool « oneindigheid » op de poster van een film betekent dat de film enkel te koop is. De film zal permanent en ongelimiteerd te bekijken zijn in je profiel (op voorwaarde van de exploitatierechten van de distributeur).

Voor meer informatie kan je terecht op de pagina “Hoe het werkt”.

Ik heb geen oplossing voor mijn probleem gevonden, wat kan ik doen?

Neem contact met ons op via de helpdesk die bereikbaar is via onze startpagina. Je kan ons ook bereiken via info@sooner.be. Ons team zal je vragen binnen maximaal 72 uur beantwoorden.

**Als ik geen vraag i.v.m. klantendienst heb, hoe kan ik dan contact opnemen?

Ga dan naar de pagina Nieuws & Contacten waar je de contactpersonen van de verschillende afdelingen van Sooner vindt.

2. Mijn account beheren

Waar kan ik mijn filmgeschiedenis vinden?

Om je filmgeschiedenis en watchlist te vinden, klik je op het eerste icoontje in de rechterbovenhoek.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, hoe kan ik het resetten?

Als je bent uitgelogd, voer dan je e-mail in het inloggedeelte in en klik op “wachtwoord vergeten”. Voer de 6-cijferige herstelcode in die we je hebben verstuurd. Vergeet ook niet je spam te controleren.

Als je nog steeds bent ingelogd, log dan uit en ga op dezelfde manier te werk.

Ik wil mijn abonnement opzeggen, hoe doe ik dat?

Je kan op elk moment je abonnement opzeggen met een simpele klik in je profiel. Klik op “Abonnement & Aankopen”. Kies je abonnement en klik op “Annuleer mijn abonnement”. Wij raden je aan om je abonnement ten minste 24 uur voor de verlengingsdatum op te zeggen zodat de opzegging op tijd wordt verwerkt.

Als je je abonnement via de Android/iOS-applicatie hebt gemaakt, kan je je abonnement opzeggen via je GooglePlay/iTunes-account. Wij raden je echter aan om meteen naar de website te gaan om abonnementen aan te schaffen en te beheren.

Je abonnement eindigt dan ofwel aan het einde van je gratis proefperiode ofwel aan het einde van de betalingsperiode. Je account wordt gedeactiveerd en je geanonimiseerd. Je account kan in de toekomst opnieuw worden geactiveerd. In dat geval worden al je gegevens uit het verleden hersteld.

Ik heb een Premium-abonnement. Als ik mijn abonnement opzeg, heb ik dan nog steeds toegang tot mijn gehuurde films?

Ja, je hebt nog steeds toegang tot je gehuurde films gedurende 72 uur, zelfs als je je abonnement in die tijd hebt opgezegd. Je hoeft alleen maar je login en wachtwoord te bewaren om verbinding te maken met je gebruikersaccount.

Ik wil mijn abonnement wijzigen, hoe doe ik dat?

Je abonnement wijzigen is een fluitje van een cent. Ga naar je profiel, klik links op “Abonnementen & Aankopen” en wijzig het gekozen pakket. De wijziging zal worden doorgevoerd aan het einde van de lopende maandelijkse betaling.

3. Mijn bankgegevens en betalingen

Welke betaalmethoden accepteert Sooner?

Je kan je abonneren op Sooner met een Visa & Mastercard credit/debitcard, of een automatische overschrijving via SEPA met behulp van de betalingsverwerker Stripe. Het is ook mogelijk om een abonnement te nemen via Paypal. Sooner biedt je ook de mogelijkheid om je te abonneren via Apple Pay en Google Pay.

Zijn de transacties veilig?

Alle transacties op Sooner zijn volledig beveiligd door onze partner Stripe.

Wanneer zal er geld van mijn rekening worden afgetrokken?

De dag nadat je proefperiode is afgelopen, zal er geld van je rekening worden afgetrokken, en vervolgens elke maand op dezelfde datum.

Ik wil mijn betaalmethode wijzigen, hoe doe ik dat?

Om je betaalmethode te wijzigen, gelieve ons te contacteren in de supportzone op het Sooner-platform.

Waar kan ik mijn facturen vinden?

Je facturen zijn beschikbaar en kan je downloaden in “Abonnementen & Aankopen” in je profiel (invoice).

4. Het concept van Sooner

Wat is Sooner?

Sooner is een VOD-platform met een catalogus van meer dan 7.000 films. Films van ‘s werelds grootste filmfestivals, films van onafhankelijke instellingen, parels om te ontdekken en grote meesterwerken om te bekijken en te herbekijken.

Deze catalogus van meer dan 7.000 films is verdeeld in twee catalogi:

  • De catalogus van films zonder ticket, toegankelijk met een abonnement (zie de vier voorgestelde abonnementen).
  • De catalogus van films met “ticket”- en “oneindigheids”-label op de poster. Deze catalogus brengt verschillende, over het algemeen recentere films samen die alleen beschikbaar zijn voor verhuur of aankoop op individuele basis. In het Premium-abonnement zijn maandelijks drie van zulke tickets inbegrepen.

Ga voor meer informatie naar onze “Hoe het werkt” pagina.

Kan ik Sooner gratis proberen?

Dat kan! Er zijn drie abonnementsformules die je gratis kan uitproberen gedurende 14 dagen: het Essential, Family en het Student abonnement. Als je tevreden bent, gaat het abonnement automatisch van start en kan je zonder onderbreking van onze dienst gebruik blijven maken. Op de eerste dag na afloop van je proefperiode zal er dan geld van je rekening worden afgetrokken. Als je het abonnement niet wenst voort te zetten, kan je het te allen tijde stopzetten. Het abonnement eindigt dan aan het einde van de 14-daagse gratis proefperiode. Houd er rekening mee dat het Premium-aanbod van Sooner geen proefperiode omvat.

Kan ik de catalogus doorbladeren zonder een gebruikersaccount aan te maken?

De catalogus is voor iedereen beschikbaar. Je moet echter wel een gebruikersaccount aanmaken om een film te kunnen bekijken.

Hoe meld ik me aan en log ik in op Sooner?

Registreren op Sooner

1. Ga naar de registratiepagina van Sooner door in de rechterbovenhoek op het “hoofd”-icoontje te klikken.

2. Selecteer een methode waarmee je je wilt registreren - via e-mail of externe platformen zoals Amazon, Apple, Google of Facebook. Klik hiervoor op het betreffende symbool op de registratiepagina.

3. Indien je je via e-mail registreert, voer dan je e-mailadres en een wachtwoord in en klik vervolgens op “Go”.

4. Klik vervolgens op “Account aanmaken”.

Je zal GEEN bevestigingsmail ontvangen. Je krijgt enkel een bevestiging op de registratiepagina.

5. Wacht even, je wordt automatisch ingelogd.

6. Je account is aangemaakt. Ga verder door op “Volgende” te klikken.

7. Selecteer een abonnement, of sla deze stap over door op het Sooner-logo te klikken als je alleen afzonderlijke films wilt huren of kopen zonder abonnement.

8. Vul een betaalmethode in om je inschrijving te bevestigen en klik op “Checkout”.

Als je hebt gekozen voor een van de volgende maandelijkse abonnementsformules EssentialFamily of Student, dan begint nu je gratis proefperiode van veertien dagen!

Inloggen / Uitloggen

1. Ga naar de loginpagina door op “Login” (rechtsboven) te klikken vanaf de hoofdpagina.

Zorg ervoor dat je steeds inlogt via dezelfde methode die je bij je registratie hebt gebruikt. Anders maak je een nieuw account aan zonder abonnement.

2. Je bent correct ingelogd als je de drie symbolen in de rechterbovenhoek ziet. Je blijft automatisch ingelogd zolang de Sooner-pagina open blijft.

3. Om uit te loggen ga je naar je profiel (“hoofd”-pictogram in de rechterbovenhoek) en klik je op “Log out”.

Hoe bekijk ik een film op Sooner?

Het platform biedt je verschillende manieren om een film te bekijken: via een abonnement, of door een film te huren of te kopen zonder abonnement.

  • Ik abonneer me op Sooner
    Sooner heeft vier maandelijkse of jaarlijkse abonnementen, vind het abonnement dat het beste bij je past:
    undefinedundefinedundefinedundefined
  • Ik huur een film
    Het is ook mogelijk om een film te bekijken zonder een van onze abonnementen te doorlopen. Klik op “huur deze film” en voer je bankgegevens in. Je krijgt 72 uur lang onbeperkte toegang tot deze film.
  • Ik koop een film online
    Als je toegang wilt hebben tot deze film voor meer dan 72 uur of als je hem wilt kunnen bekijken zonder in te loggen op het platform, kan je hem ook kopen door te klikken op “deze film kopen”.
    Ga voor meer informatie naar onze “Hoe het werkt” pagina.
    Ik weet niet zeker welke formule het beste bij mijn behoeften past, kan ik die achteraf gemakkelijk wijzigen?
    Je kan je abonnement te allen tijde wijzigen vanuit je profiel, in”Abonnementen & Aankopen”. Elke abonnementswijziging gaat van kracht bij de volgende maandelijkse betaling.

5. Mijn proefperiode van veertien dagen

Wanneer begint mijn gratis proefperiode van 14 dagen?

Je gratis proefperiode begint op het moment dat je Sooner-account is aanmaakt, je een pakket hebt gekozen en je bankgegevens zijn ingevoerd.

Je zal een bevestigingsmail ontvangen, gelieve daarvoor eventueel je spamfolder te controleren.

Hoe meld ik me aan na de proefperiode?

Je gebruikersaccount is al aangemaakt, dus je wordt automatisch ingeschreven voor het abonnement van jouw keuze als je je abonnement niet opzegt.

Ik wil mijn abonnement niet voortzetten na de proefperiode, wat moet ik doen?

Gewoon afmelden voor het einde van de proefperiode. Om je uit te schrijven klik je in je profiel op “Abonnementen & Aankopen” en vervolgens op “Mijn abonnement annuleren” onder het abonnement dat je hebt geactiveerd.

Kan ik tijdens mijn proefperiode genieten van alle films in de catalogus op Sooner?

Tijdens de proefperiode krijg je onbeperkte toegang tot alle films die geen “ticket”- of “oneindigheids”- label op de poster hebben: films met een ticket op de poster zijn alleen te huur. Films met een oneindigheidssymbool op de poster zijn alleen te koop.

Kan ik tijdens de proefperiode van mijn abonnement gebruikmaken van alle films die te huur of te koop zijn op Sooner?

Nee, films die te huur of te koop zijn, zijn niet beschikbaar tijdens de proefperiode.

6. De catalogus

Ik heb een abonnement maar ik kan een bepaalde film niet bekijken. Waarom niet?

Met de abonnementsformules Essential, Student en Family kan je alle films kijken in de abonnementscatalogus (zonder etiket). Sommige films zijn enkel beschikbaar om te huren of te kopen en zitten niet in het abonnement. Die films kan je herkennen door het geel ticket-symbool of groen oneindigheidssymbool.

Om die films toch te bekijken, zijn er twee mogelijkheden:

  • De Premium abonnementsformule geeft je elke maand 3 tickets die je kan gebruiken om films die enkel te huren zijn te bekijken.
  • Het is ook mogelijk om afzonderlijke films te huren of kopen buiten je abonnement.

Welke films vind je op Sooner?

Sooner heeft een breed gamma aan films: van grote klassiekers tot hedendaagse parels; fictiefilms, kortfilms, documentaires die prijzen hebben gewonnen op de grootste internationale festivals… Sooner huisvest veelzijdige cinema voor de echte cinefielen, voor zij die nieuwsgierig zijn naar nieuwe cinematografische ervaringen en voor iedereen die nieuwe films wil ontdekken!

We doen ons best om vaak nieuwe films toe te voegen, zodat je steeds iets nieuws kan ontdekken.

Hoe kan ik de catalogus ontdekken?

Er zijn verschillende mogelijkheden om je keuze te maken tussen de duizenden films op Sooner. Je kan je laten leiden door de aanbevelingen op de startpagina, of grasduin tussen de collecties die we hebben samengebracht over een genre, een thema, een regisseur of een acteur… Al onze collecties zijn samengesteld door ons cinefiel team. Je kan ook in onze catalogus zoeken aan de hand van de zoekbalk of keywords.

We raden je aan om je in te schrijven op onze nieuwsbrief zodat je steeds op de hoogte blijft van wat er te ontdekken valt op Sooner. Of volg ons op Instagram (@sooner_belgie) of Facebook (Soonerbenl).

Hoe vind ik een bepaalde film?

Heb je een bepaalde film in gedachten? Gebruik de zoekbalk om de film te vinden. Je kan eveneens keywords gebruiken.

Je kan ook films zoeken per regisseur door de naam van de regisseur in de zoekbalk te typen, wat de beschikbare films van de regisseur op Sooner zal doen verschijnen.

Hoe gebeurt de filmselectie?

Ons acquisitiesteam werkt het hele jaar door om de beste films op Sooner te krijgen en is aanwezig op de grootste filmmarkten ter wereld zoals Cannes, Berlijn, Clermont-Ferrand…

Ook werken we al tien samen met meer dan 250 distributeurs, waarvan het grootste deel Belgische distributeurs zijn.

7. Agemene technische vragen

Op welke apparaten kan ik Sooner gebruiken?

Je kan Sooner bekijken op al je apparaten (smartphones, tablets en computer) via https://stream.sooner.be

  • De mobiele IOS-applicatie is al beschikbaar op je iPhone en iPad en werkt met Airplay op je TV. De Android-applicatie is in ontwikkeling.
  • Het is mogelijk films te kijken op je televisie door ze te casten met Chromecast of Airplay.
  • We hebben momenteel nog geen app voor Smart TV maar we werken eraan voor 2021.

Is mijn apparaat compatibel met Sooner?

Om Sooner te bekijken, kan je best checken dat je de laatste versie van je internetbrowser hebt geïnstalleerd en dat je internetverbinding snel genoeg is:

Laatste versie van Google Chrome, Firefox, MS Edge, Safari of Opera.

Minstens een internetverbinding met 500 kbit/s.

Kan ik een film stoppen en hem later opnieuw afspelen en op hetzelfde punt hervatten?

Ja, je kan een film stoppen en later op hetzelfde punt in de film hervatten. De films die je bekijkt bevinden zich in de sectie “Kijk verder”. Om in deze sectie te komen, klik je eerst op de drie streepjes in de rechterbovenhoek van je scherm.

Kunnen verschillende personen tegelijkertijd mijn profiel gebruiken op verschillende schermen?

Als je een Student of Essential abonnement hebt, kan je maar een film tegelijkertijd bekijken.

Als je het Family of Premium abonnement hebt, kan je tot 4 films tegelijkertijd op verschillende schermen bekijken.

Moest je het aantal schermen overschrijden, dan zal een foutmelding verschijnen en zal je een van de films moeten stoppen.

Kan ik mijn profiel delen met andere personen?

Om veiligheidsredenen is het niet toegestaan om je profielgegevens te delen met anderen buiten je thuis. Je gegevens zijn strikt persoonlijk.

Kan ik Sooner bekijken in het buitenland?

Zoals bepaald in het EU-reglement “betreffende grensoverschrijdende portabiliteit van online-inhoudsdiensten in de interne markt”, is Sooner beschikbaar in de hele Europese Unie op voorwaarde dat je account is aangemaakt in België. Je kan de films dus bekijken wanneer je je verplaatst of op vakantie bent!

Ik heb een fout opgemerkt in de taal of de ondertiteling van een film. Wat moet ik doen?

Wanneer je tijdens een film een technisch probleem tegenkomt, gelieve een mail te sturen naar support@sooner.be .

Hoe Chromecast gebruiken met de iOS-applicatie?

Chromecast wordt op dit moment helaas niet ondersteund door de iOS-applicatie.

We ondervinden een compatibiliteitsprobleem met Chromecast dat verband lijkt te houden met het feit dat Apple Airplay de eigen producten probeert te promoten, wat impliceert dat men een compatibele Apple TV moet hebben.

Op dit moment zijn onze oplossingen:
- gebruik een ChromeCast van je computer naar je TV.
- sluit een computer/tablet aan op je TV via een HDMI-kabel.
- cast vanuit de Chrome browser van een Android smartphone.

Onze speciale toepassingen voor SmartTV’s zijn in ontwikkeling. Wij zullen je zo spoedig mogelijk op de hoogte houden van de lancering ervan.

Ik ben een probleem tegengekomen tijdens het kijken van een film. Wat doe ik nu?

Wanneer je een technisch probleem tegenkomt op het platform, gelieve de volgende acties te ondernemen:

- je toestel opnieuw opstarten

- verminder het aantal open vensters op je apparaat

- leeg je cache en herlaad Sooner

- probeer de pagina te openen in een andere browser (Mozilla, Firefox, internet Explorer, Google Chrome of Safari) en herlaad de Sooner-pagina

- open de pagina in incognitus-mode

Als geen van de vijf bovenstaande acties werkt, gelieve contact op te nemen met onze klantendienst door op de helpknop te klikken in de rechterbovenhoek van het scherm. We doen ons best om je zo snel mogelijk te helpen.

Je kan ons ook rechtstreeks een mail sturen via support@sooner.be

8. Vragen over de abonnementsformules

Ik zie mijn abonnement niet in mijn profiel

Mocht je je abonnement niet zien in je profiel, dan kan het zijn dat je ongewild een nieuw profiel hebt aangemaakt.

Log in met de methode (E-mail, Google, Facebook…) van je profiel waarmee je je abonnement hebt aangemaakt. Probeer steeds dezelfde manier van inloggen te gebruiken om het aanmaken van een dubbel profiel te vermijden.

Moest je het probleem niet kunnen oplossen, stuur dan een bericht via help.

Wat zijn de verschillende abonnementsformules?

Sooner heeft vier verschillende abonnementsformules:

  • Formule Essential voor 7,99€/maand: dit aanbod laat je toe alle films uit de abonnementscatalogus (de films zonder geel ticket symbool) eindeloos te streamen.
  • Formule Family voor 9,99€/maand: dit aanbod laat de hele familie toe om de films uit de abonnementscatalogus eindeloos te streamen op 4 schermen tegelijkertijd.
  • Formule Premium voor 14,99€/maand: dit aanbod laat je toe alle films in de abonnementscatalogus eindeloos te streamen op 4 schermen tegelijkertijd + geeft je 3 tickets per maand om een TVOD-film te huren (waaronder de laatste nieuwigheden pas uit de bioscoop).
  • Formule Student voor 6,99€/maand: dit aanbod enkel voor studenten laat hen toe alle films uit de SVOD-catalogus eindeloos te streamen.

Waarom zijn bepaalde fillms niet (meer) beschikbaar met mijn abonnement?

Films kunnen niet (meer) aanwezig zijn in de abonnementsformule omdat we de distributierechten niet (meer) hebben om de film in ons abonnement aan te bieden.

Daarbovenop zijn alle films ook onderhevig aan de chronologie van digitale meida. Films zijn digitaal pas beschikbaar in een abonnement 2 jaar na de bioscooprelease. Daarom zijn de laatste nieuwe films steeds enkel te huur op Sooner.

9. Vragen over films huren

Moet ik een account aanmaken om een film te huren?

Ja, om een film te huren moet je een gebruikersaccount aanmaken. Die account heb je nodig om opnieuw in te loggen gedurende de 72u dat de film beschikbaar is en wanneer je een andere film wilt huren.

Ik heb een film gehuurd, hoelang blijft die beschikbaar?

Je gehuurde film blijft 72u beschikbaar, en je kan de film zo vaak bekijken als je maar wilt.

Waarom hebben de te huren films niet allemaal dezelfde prijs?

De prijs hangt af van verschillende factoren: of het een langspeelfilm of kortfilm is, of het een recente film is of niet. Een film die pas uit de bioscoop komt, is duurder dan een film die al langer dan twee jaar beschikbaar is.

Moet ik me abonneren op het Premium abonnement om een film te huren?

Nee, je kan op Sooner afzonderlijk een film huren zonder een abonnement te nemen.

Maar wil je echt volop van cinema genieten, dan is een Premium abonnement zeker voordeliger!

Ik heb me vergist van film en ik heb de film (bijna) niet bekeken. Kan ik mijn bestelling annuleren?

Na de bevestiging van je bestelling, kunnen we niets meer annuleren en blijft de film de volgende 72u beschikbaar.

10. Vragen over films kopen

Hoelang blijft een film beschikbaar na aankoop?

De film blijft beschikbaar zolang we de rechten van de film hebben in samenwerking met de distributeur van de film. We engageren ons ervoor dat een aangekochte film ten minste vijf jaar geldig blijft. Als deze periode niet wordt gerespecteerd, garanderen we een compensatie.

Is het mogelijk om een film te bekijken op een ander toestel dan waarmee ik de aankoop heb uitgevoerd?

Absoluut! Je kan je aangekochte films terugvinden in je profiel op alle toestellen waarmee je Sooner bekijkt.

Ontvang ik een DVD wanneer ik een film aankoop op Sooner?

Nee, na aankoop van de film op Sooner komt de film permanent terecht in je profiel. Het blijft echter digitaal en er worden geen DVDs geleverd.